tisdag 17 april 2018

Vår historia med bussen började 2012

En dag ringde min svåger och sa att hans gamla buss var till salu. ja ha sa jag, och var är den då frågade jag, han svarade i Sundsvall. Och sedan säger han att vi åker dit och tittar på den.  Nej sa jag det är ju 50-60 mil dit. Ja men jag följer med vet du säger han då. Det slutade med att vi åkte till Sundsvall helgen därpå, och där stod den i all sin glans.




och nu är bussen tillbaka i Karlstad där den började sina dagar som stadsbuss 1967. Det är så att min svåger Dan köpte bussen av en man som hade tänkt göra racingbuss av den, det blev inge mera än att han bytte bakaxel för att få bättre utväxling. Det var omkring 1989, Dan var slöjdlärare på den tiden. Han rev ur allt och började bygga upp den, Bara överskåpen är 18 stycken alla skåpluckor har han tillverkat som jag anser är ett mästarverk. All el och gasol drog han själv, han jobbade lite för Primus då också så han hade tillgång till allt som hade med gasol att göra.
Dan byggde färdigt bussen och hade den några år innan han sålde den, en granne köpte den och sedan blev den såld vidare och vidare. Vi visste inget om dess öden förän Dan såg annonsen på Blocket. Efter att vi köpte den har vi bytt ut heltäckningsmattan mor klickgolv, satt på solceller så vi kan ladda endera på start eller bodels batterier och satt in en omvandlare så vi kan ta ut 230 V också.
Nya gråvatten och färskvatten tankar i rostfritt finns som ska monteras.
Vår buss heter ju Fridá, man har ju fri dag när man är ute på tur. Hon är ju en gammal dam vår fridá, och inte så snabbgående häller. Men har vi fria dagar då behöver vi inte ha så bråttom.
Många säger till mig, ”den där den drar mycket bränsle?
Ja det gör hon, 2,3 l/mil, men då brukar jag kontra med, vad betalar du i skatt på din husbil? Den summan kan jag åka några hundra mil på för fridá är skattebefriad. Men det brukar inte sluta där, det måste vara mycket dyrt att fara omkring med en stor buss, jo men din är väll inte gratis att åka med den heller vad jag kan först?
Jag brukar säga att inköpspriset är nog lite högre på din, och Frida` har 24 kvadratmeter boyta det har inte du vad jag kan förstå? Hon är 51 år nu, och hur tror du ser din ser ut när den är 51. Där brukar diskussionen om Fridá sluta.
Vi brukar avverka ca 400 mil under semestern, så det ska nog bli en härlig semester i år också.
  //Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar