och nu är bussen tillbaka i Karlstad där
den började sina dagar som stadsbuss 1967. Det är så att min svåger Dan köpte
bussen av en man som hade tänkt göra racingbuss av den, det blev inge mera än
att han bytte bakaxel för att få bättre utväxling. Det var omkring 1989, Dan
var slöjdlärare på den tiden. Han rev ur allt och började bygga upp den, Bara
överskåpen är 18 stycken alla skåpluckor har han tillverkat som jag anser är
ett mästarverk. All el och gasol drog han själv, han jobbade lite för Primus då
också så han hade tillgång till allt som hade med gasol att göra.
Dan byggde färdigt bussen och hade den några år innan
han sålde den, en granne köpte den och sedan blev den såld vidare och vidare. Vi
visste inget om dess öden förän Dan såg annonsen på Blocket. Efter att vi
köpte den har vi bytt ut heltäckningsmattan mor klickgolv, satt på solceller så
vi kan ladda endera på start eller bodels batterier och satt in en omvandlare
så vi kan ta ut 230 V också.
Nya gråvatten och färskvatten tankar i rostfritt finns
som ska monteras.
Vår buss heter ju Fridá, man har ju fri dag när man är
ute på tur. Hon är ju en gammal dam vår fridá, och inte så snabbgående häller.
Men har vi fria dagar då behöver vi inte ha så bråttom.
Många säger till mig, ”den där den drar mycket bränsle?
Ja det gör hon, 2,3 l/mil, men då brukar jag kontra med,
vad betalar du i skatt på din husbil? Den summan kan jag åka några hundra mil
på för fridá är skattebefriad. Men det brukar inte sluta där, det måste vara
mycket dyrt att fara omkring med en stor buss, jo men din är väll inte gratis
att åka med den heller vad jag kan först?
Jag brukar säga att inköpspriset är nog lite högre på
din, och Frida` har 24 kvadratmeter boyta det har inte du vad jag kan förstå?
Hon är 51 år nu, och hur tror du ser din ser ut när den är 51. Där brukar
diskussionen om Fridá sluta.
Vi brukar avverka ca 400 mil under semestern, så det
ska nog bli en härlig semester i år också.
//Per
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar